Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Diganosztikák: artikulációs vizsgálat

2020. augusztus 31. - Munkás Nóri

A beszéd – utazás, amelynek célja van,
ezért az utat fel kell térképezni.
Dale Carnegie

Gyakran kapok érdeklődő telefonhívásokat olyan szülőktől, akik gyermekeinek az óvodai, iskolai szintfelmérőn ajánlották a logopédiai terápiát. Ezek a hívások rendszerint tárgyilagosan indulnak (megbeszéljük, hogy mit mondott az óvó vagy a tanítónéni, időpontot egyeztetünk stb.), ám végül szinte mindenkiből kibukik a kérdés: és mégis, mit mondjanak a gyereknek, mire számítson, ha elhozzák hozzám? Hogy ezt a bizonytalanságot (ami olykor felnőtt pácienseimet is jellemzi) elűzzem, arra gonodoltam: bemutatom az első alkalmak felépítését – a diagnosztikákat.

202008_artikulacio_shared.jpg

Fontos leszögeznünk, hogy aki hozzám érkezik kezelésre, mindenképpen egy diagnosztikai vizsgálatra kell, hogy érkezzen. Ezen az első, sőt, inkább nulladik foglalkozáson mérjük fel, hogy honnan indulunk, hogy utána célirányosan, a megfelelő terápiás módszerek segítségével rakjunk rendet a páciens beszédében. Neked is (a gyermekednek is, ha őt hozod) és nekem is az a legjobb, ha nem lövöldözünk vaktában.

A legegyszerűbb, alap diagnosztikai vizsgálat nálam – az artikuláció vizsgálat. Erre kicsik és nagyok bejelentkezését egyaránt várom, hiszen a kisebb, kevésbé jól hallható beszédképzési hibákat sokszor felnőtt éveinkben is magunkkal hordozzuk, és mivel mi már megszoktuk, csak a környezetünk érzi: lehetne szebb is a beszédünk. Ha sokat beszélünk a munkánk során vagy nagy nyilvánosság előtt kell megszólalnunk, egészen más hatással lehet a közönségünkre a beszédünk akkor, ha szépen, tisztán beszélünk – és ugye Te sem szeretnéd, ha a raccsoló ‘r’ hangjaid vagy susogó ’s’ hangok miatt lenne emlékezetes az előadásod, ahelyett, hogy a mondanivalódra koncentrálnának?!

Gyerekek esetében még fontosabb a tiszta, jól érthető artikuláció: nem csak az iskolakezdés egyik alappillére a szép beszéd, az írás-olvasás könnyebb elsajátításában, az órákon való magabiztos megszólalásban (senki szem szeret megszólalni, ha minden alkalommal többször elismételtetik vele a választ, ezzel még jobban felhívva a figyelmet a beszédhibára) és a társas kapcsolatok, barátságok kiépítésében is fontos szerepe van a tiszta, jól érthető beszédnek.

Ha úgy döntesz, eljössz (vagy a gyerkőcödet elhozod) hozzám egy artikulációs vizsgálatra, egy körülbelül félórás foglalkozásra számíts. Ne legyél zavarban, ígérem: nem fogok harapni. Ehelyett mosolyogva fogadlak és elkezdünk majd beszélgetni. Ezalatt felmérem az artikulációs készségedet (vagy, ismétlem: a gyerkőcét), szükség esetén (főleg gyerekeknél) egy képes szógyűjteményt is kézbe veszünk, hogy biztosan ne maradjon ki egyetlen hang sem. Egy gyors fizikai vizsgálatot is elvégzek majd: belekukkantok a szádba, hogy lássam, minden úgy van-e, ahogyan lennie kell. Végül pedig az egyes artikulációs szerveket (ajak, nyelv) is megdolgoztatjuk, hogy lássuk tényleg azt csinálják-e, amit mondasz nekik. És ennyi.

Ugye, hogy nem is olyan ijesztő? Ha mindezzel megvagyunk, felállítok egy szakvéleményt és javaslok egy terápiás módszert, ami mentén elindulva a lehető legrövidebb idő alatt tudjuk felülírni a rossz artikulációs berögződéseket, hogy hamarosan mindketten nagyon büszkék lehessünk a közösen elért eredményeinkre.

Felkeltettem az érdeklődésedet? Jelentkezz be hozzám az elérhetőségeim valamelyikén és egyeztessünk egy diagnosztikai időpontot!

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr1716184204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása