Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

10 jel, hogy a gyermekednek logopédusra van szüksége

Még akkor is ha nincs beszédhibája

2021. október 10. - Munkás Nóri

Ha te is azt gondolod, hogy logopédusra csak akkor van szükség, ha beszédhiba jelentkezik, akkor ez az írás neked szól. Egyik legfrissebb esetem részleteit szeretném most veled megosztani, mert nagyon tanulságos.

mn_sm_03.jpg

Egyik nap egy szintén gyerekekkel foglalkozó – de nem logopédus – barátnőm hívott fel, hogy küld hozzám egy gyereket, azonnal nézzem meg, mert valami nem oké…

Az időpont egyeztetés után először a szülőt kérdeztem ki, hogy milyen tüneteket tapasztal, mi a probléma. Az anyuka részletesen elmondta, hogy miket észlelnek a hétköznapokban:

„…vagy túl agresszív vagy pedig visszahúzódó, és emiatt barátai sincsenek. Beszélgetés közben gyakran elhallgat. Sokszor előfordul, hogy nem válaszol a kérdésekre csak valamit nyögdécsel…. Mindig izeg-mozog, „szándékosan” nem figyel, pedig szerintem tudna. Sokszor olyan érzésem van, hogy nem tudja követni, mi történik körülötte. Az óvodában is azt mondják, hogy nem nagyon követi az utasításokat, és a mesére sem figyel. Erre egyébként otthon sem nagyon… de a beszédével viszont nincs gond, szépen beszél, nem kell logopédushoz járni, csak az zavar, hogy már egy éve járunk lovagolni, úszni, drámacsoportba meg kézművescsoportba is, hogy javuljanak a tünetek és s viselkedési problémák, de nem látom, hogy változna a helyzet.”

A beszélgetést követően alaposan megvizsgáltam a kisfiút, s habár a beszédében tényleg nem találtam eltérést, ez egyéni nyelvi profiljában igen. Végig vizsgáltam az összes nyelvi szintet, s pontosan kirajzolódott, hogy hol milyen elmaradás van. Egyértelművé vált, hogy nagyon erős szóelőhívási nehézségei vannak, mentális lexikonjában nehezen tájékozódik, szókincse gyenge és a nyelvi struktúrák értése és maga a beszédértés is jelentős eltérést mutat a korához képest. Az összes tünet okozója ez a tünetegyüttes volt. Mivel nem tudta jól kifejezni magát, ezért gyakran nem értették meg őt, ami viselkedési problémákat szült. Mivel nem értette pontosan a meséket, nem figyelt rájuk, figyelme elkalandozott, így figyelmi problémának is tűnhetett a dolog. A gyors, csoportban és alapzajban kiadott utasítások követése is nehezére esett, mert nem értette meg elég gyorsan, így a feladatértése is problémásnak mutatkozott. Mivel szűk a szókincse és nehezen is hívja elő a szavakat ezért nem is szeretett sokat beszélni.

Számomra egyértelművé vált, hogy a probléma gyökere nyelvi eredetű, logopédiai fejlesztés kell. Felállítottam a kezelési tervet, megbeszéltük a haladási ütemet, az otthoni munkát és már el is indulhatott is a fejlesztés, a felzárkóztatás.

Látod, hogy mennyire könnyű elsikkadni a gyereknek a problémái fölött, hogyha csak arra alapozol, hogy a beszéde tünetmentes? Ez alapján könnyen azt gondolhatod, hogy minden rendben van, pedig a háttérben megbújhatnak más problémák is. Ezért nagyon fontos, hogy komplex szemlélettel megvizsgáljuk a gyereket akkor is, ha a beszédben nincs tünet. Ha ezt elmulasztjuk, később ezek a problémák egyre nehezebben kezelhetővé válnak, és az iskolában kudarcok sorozatában tud kibukni. Ez a történet is szépen mutatja, hogy a gyermek közvetlen közelében lévők sem tudták pontosan észlelni, hogy mi a kisfiú nehézsége, és emiatt egy éven keresztül nem a megfelelő kezelést, terápiát kapta. Gyakorlatilag csak a szerencsén múlott, hogy most már a megfelelő terápiában részesül. Ezért nagyon fontos ezzel foglalkozni.

A konkrét segítség végett hozok neked pár jelet,  ami mentén észre tudod venni, ha probléma van a háttérben, még akkor is, ha a beszédben nem érzékelsz zavarokat. Ha ezeket tapasztalod, akkor logopédusra lehet szüksége a gyermekednek:

  • Nehezen tanulja meg a verseket.
  • Nem érti, nem követi a hallott mesét.
  • Nem jegyzi meg a csoporttársai nevét.
  • Nagyon sok eseményre vonatkozó kérdés esetén a válasz: „Nem tudom” vagy „Nem emlékszem”.
  • Nehezen fejezi ki magát.
  • Mindig a csoporttársait figyeli, hogy mit kell csinálni.
  • Nehezen követi, hogy mi történik körülötte.
  • Gyakran felcserél szótagokat a szavakon belül.
  • Beszédében gyakran lehagyja a szavak utolsó szótagját/hangját.
  • Nem a feletett kérdése ad választ.

Ha ezeket vagy ezek közül többet is tapasztalsz, mindenképpen érdemes szakértőt felkeresni, aki feltérképezi az okokat. Ha pedig a szakértő úgy látja, hogy mégsem logopédiai probléma húzódik meg, akkor a megfelelő helyre irányít téged.

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr7816716826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élhetetlen 2021.10.12. 18:24:57

Nem logopédia, csak egy poén. Az unokahúgom, már nem emlékszem, 3 vagy 4 év körül volt, és nem tudta kimondani. a „ö” betűt. Azt már igen, mikor próbálkoztunk, hogy hagyjatok, ráérek még megtanulni. Közös nyaralás egy Török vezetéknevű baráti családdal, és mondtam, hogy vegyünk sört is, mert a Török sörös. A csajszi nevetett, és fél napig jött belőle a „Török sörös” szöveg, meglett az „ö” betű. Nem voltunk szakembernél, máig sem tudjuk, hogy addig mi baja volt vele.
süti beállítások módosítása