A szó az ember ékessége.
Thomas Mann
Ahogy legutóbbi cikkemben említettem, az első alkalom a logopédusnál egy kicsit mindig zavarbaejtő, hiszen legtöbben nem tudják, mire számítsanak. Ha Te is azok közé – pontosabban jelen cikk szempontjából fontosabb, hogy azon szülők közé – tartozol, akik szerint a logopédiai foglalkozáson csak berregünk és gyerekmondókákat ismételgetünk, olvasd végig ezt a cikket, hogy egy kicsit jobban megérthesd, mit miért csinálunk.
Míg az artikulációs vizsgálatra gyerekeket és felnőtteket egyaránt várok, addig a beszédészlelés és beszédmegértés diagnosztika – erre már valószínűleg rá is jöttél – kifejezetten gyerekeknek szól. Talán nem is kell nagyon belemennem abba, hogy miért fontos, hogy a gyerek felismerje és meg is értse a hallott beszédet, értelmezze annak tartalmát. Megértés hiányában eleinte „csak” beilleszkedési nehézségekkel kell megküzdenie, ám később, kisiskolás korban már a tanulással is hátrányba kerül, amit az esetleges kirekesztettség miatti lelki problémák tovább súlyosbíthatnak. Így a beszédmegértéssel küszködő gyermekek hamar nagyon lemaradnak kortársaiktólHogyan ismerhető fel? A leggyakoribb tünete a figyelemzavar: a gyerkőc sokszor visszakérdez, olyan, mintha máshol járna, pedig nem a maga teremtette mesevilágban időzik, egyszerűen csak nem veszi észre, hogy beszélsz hozzá. A magatartás problémák, a nehezen bővülő szókincs és az, hogy kortársaihoz képest sokkal nehezebben jegyzi meg a mondókákat – ez mind-mind arra utalhat, hogy a beszédészleléssel, beszédmegértéssel akadnak gondjai. Kisiskolás korban ezekhez olvasási és írási nehézségek társulnak, és szinte biztos, hogy tanulóként hadilábon fog állni az idegennyelvekkel is.
Ha ilyen tüneteket veszel észre gyermekeden, először is: ne pánikolj! Ha gyanítod, hogy gond lehet a beszédészleléssel, vidd el egy logopédushoz diagnosztikára. Nálam (és minden rendes logopédusnál egyébként) úgy zajlik egy beszédmegértés vizsgálat, hogy kap a gyerkőc egy fülhallgatót, azon keresztül kell meghallgatnia, majd nekem visszamondania az elhangzó szavakat. Aztán ugyanezt megcsináljuk egy magnóval és közben „játszunk” is: kockákat, zipzárakat és képeket használunk fel néhány feladathoz annak érdekében, hogy a diagnózis szempontjából hasznos infókhoz jussunk.
Ezt már csak a diagnózis felállítása és a szükséges terápiás irány és a becsült terápia hossz megállapítása követi, majd közösen elindulunk a korrigálás útján, hogy a gyerkőc mihamarabb utolérje kortársait.
Felkeltettem az érdeklődésedet? Jelentkezz be hozzám az elérhetőségeim valamelyikén és egyeztessünk egy diagnosztikai időpontot!