Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia online?

2021. április 11. - Munkás Nóri

Nem hiszem, hogy bárkit meglepne, ha azt mondanám: az elmúlt egy év a szokásosnál sokkal több olyan váratlan helyzetet görgetett elém, amibe nem volt beleszólásom, de amit meg kellett oldanom. A szolgáltatások szüneteltetésének első időszakát még egész jól viseltem. Pihentem egy kicsit, majd szakmailag a hasznomra fordítottam a kényszerszünetet: átgondoltam, hogy melyek a logopédia azon területei, amelyekre sokkal nagyobb, és melyek azok, amelyekre sokkal kisebb hangsúlyt szeretnék fektetni a jövőben. Ennek folymányaként jelentek meg itt a blogon a kedvenc terápiáim leírásai is, többek között. Ám a kényszerbezárások újabb szakaszában több olyan kliensem is akadt, akikkel nagyon rosszkor kellett volna megszakítanunk a terápiát, és én is épp nagyon jó lendületben éreztem, érzem magam, így elhatároztam: megoldom. Ha személyesen nem tarthatom meg a foglalkozásaimat, jöhetnek az online logopédiai órák.

 mn_blog_0410.jpg

Nem titok: nagyon szkeptikusan indultam neki a dolognak. Lehet-e logopédiai terápiát online tartani, lehet-e sikereket elérni vele, van-e értelme? Nagy kihívásnak éltem meg ezt az időszakot – legalábbis eleinte. Mostanra azonban, több tapasztalattal a hátam mögött már nem olyan sarkos a véleményem. Habár a logopédiai terápia számomra továbbra is inkább személyes műfaj, megtanultam, hogy adott esetben aranyat ér az online tér, és nagyon szépen, hatékonyan ki tudjuk egészíteni így az offline terápiát. Ahhoz továbbra is tartom magam, hogy teljes mértékben online terápiát nem vállalok, de egyes terápiák bizonyos szakaszait nyugodt szívvel áthelyezem már ebbe a térbe, ha szükséges.

Na de lássuk, hogyan is épülnek fel ebben a furcsán megváltozott hibrid térben a terápiás folyamatok. Online vagy sem: a legelső alkalommal mindenképpen személyesen kell találkozzunk! Többször említettem már, hogy a hatékony logopédiai terápia személyre szabott, vagyis mielőtt belevágunk, fel kell állítanom a diagnózist. Több oka is van, hogy a diagnosztikai vizsgálatok esetében ragaszkodom a személyes vizsgálathoz. Egyrészt, mert eszközigényes. Másrészt, mert a webkamerán keresztül nehézkes belelátni a szájüregbe. Harmadrészt, pedig, mert így tudom jól felmérni, hogy egy gyerek hogyan van benne egy feladathelyzetben, mennyire biztos vagy bizonytalan egy-egy válaszban. Hallani is így hallom pontosan a beszédet, a kiejtést, a válaszokat, hiszen közben nem kell azon aggódnom, vajon torzított vagy megakadt-e az internetem.

A diagnózis felállításától kezdve viszont a terápia jellegétől és a résztvevő személyiségétől egyaránt függ, hogy milyen arányban mozdulhatunk el a személyes jelenléttől az online irányba. Vannak olyan terápiák, amelyeket nehézség nélkül végezhetünk az első órától az utolsóig online (ilyen a beszédészlelés fejlesztése és nyelvi fejlesztés), más esetben pedig a terápiák bizonyos részei helyezhetők át gond nélkül a videochates felületre, ha a helyzet megköveteli.

Személyes tapasztalatom, hogy azokkal a gyerekekkel és felnőttekkel, akikkel már benne jártunk a terápia folyamatában, amikor az online időszak „ránkköszöntött”, könnyen és jól tudtunk egyik pillanatról a másikra átváltani az új térbe. Fontos, hogy ők ekkor már ismerték a lényeges elemeket, begyakoroltak már sok feladattípust. Így magyarázni is sokkal könnyebb, és szépen, zökkenőmentesen tudtunk (és tudunk) haladni.

Ám éppen az, ami megkönnyítette velük az átállást, akadályoz abban, hogy a teljesen online terápia híve legyek: amikor a következő lépcsőfokra lépünk, amikor egy új hangot kezdünk el fejleszteni, jobb szeretek egy légtérben lenni a kliensekkel, így tudom biztonsággal megfigyelni, hogy az új gyakorlatokat is sikerül hiba nélkül elsajátítaniuk. Mostanra az lett a bevett rutinom, hogy ezeknél a fázisoknál mindig átgondolom, személyre szabom, hogy érdemes-e online térben próbálkozni vagy jobban tudnék személyesen segíteni.

Felkeltettem az érdeklődésedet? Ha úgy gondolod, neked vagy gyermekednek szüksége lehet logopédiai terápiára, akkor jelentkezz be hozzám az elérhetőségeim valamelyikén és egyeztessünk időpontot! Ha felállítottam a diagnózist, személyre szabottan döntjük el, hogy mi lenne a leghatékonyabb terápiás folyamat – akár személyesen, akár online!

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr3316497488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása