Az előző írásokban a beszédészlelés témakörét jártuk végig óvodáskorú és iskolába készülő gyerekek körében. Szorosan a témakörhöz tartozik a beszédmegértés témaköre is. Azt hiszem, az nem szorul magyarázatra, hogy mennyire fontos dolog, hogy a gyerek értse, amit mondanak neki.
A beszédmegértés folyamatai
A megértésben is különböző folyamatok léteznek:
- Szóértés: érti-e a gyermek az egyes szavak jelentését.
- Mondatértés: a szavakból szószerkezeteket alkotunk, melyeket értelmezünk. A magyar nyelv toldalékrendszere nagyon gazdag, és valójában ezeknek a toldalékoknak (képző, jel, rag) a pontos megértésén, ismeretén múlik egy-egy mondat pontos értelmezése.
- Szövegértés: nemcsak azt jelenti, hogy felismeri a gyermek a szöveget, hanem, hogy megértette a részleteket és az összefüggéseket is.
A beszédértési zavar típusai
Ahogy láttuk, a beszédértés is több részfolyamatból áll, így maga a beszédértési zavar is többféle lehet:
- ép mondatértés mellett lehet nem megfelelő szövegértés;
- ép szövegértés mellett előfordulhat nem megfelelő mondatértés;
- mondatértés és a szövegértés sem megfelelő.
Fontos hangsúlyozni, hogy az, hogy a gyerek tökéletesen képes megismételni egy-egy szót, szavakat és/vagy mondatokat, az még nem azt jelenti, hogy érti is a jelentésüket!
Meglepő diagnózisok
Figyelem! A praxisom során gyakran előfordult, hogy a vizsgálati helyzetből kiderül, hogy beszédmegértési elmaradással küzd a gyermek, s a szülő értetlenül áll a diagnózis előtt, hiszen a gyermek otthon mindent megért. Gyakran megesik, hogy az otthoni környezetben nem jönnek elő ezek a finomabb beszédértési nehézségek, mivel az otthoni szituációból egyértelműen azonosíthatóak számára az elhangzottak.
Ha a legkisebb gyanú is felmerül, hogy a gyermek nem pontosan érti a beszédet, akkor érdemes logopédushoz fordulni. Egy viszonylag rövid vizsgálattal megállapítható, hogy van-e beszédészlelési és beszédmegértési elmaradása, s ha van, pontosan milyen, s hogyan lehet ezen a problémán segíteni.
Miért fontos ez?
- Egyrészt a gyermek pszichés fejlődésében van óriási szerepe.
Egy gyermek akkor érzi biztonságban magát a világban, ha pontosan tudja, érti, hogy mi történik vele, körülötte. Ennek elengedhetetlen része, hogy értse, amit mondanak neki. Kisgyermekeknél gyakori, hogy magatartási gondokkal jár együtt a beszédmegértési zavar. Így „válaszol” a számára érthetetlen, nem biztonságos külvilágnak, eseményeknek. - A másik fontos terület pedig természetesen az iskolai teljesítmények témaköréhez csatlakozik.
Kutatások igazolják, hogy a tanulási nehézséggel küzdők nagyon nagy százalékánál kimutatható beszédmegértési probléma (főleg szövegértés területén). A gyermek tanulást stratégiái, intelligenciája egy ideig tudja ezeket a hiányosságokat kompenzálni, egy idő után viszont nyomot hagy az iskolai teljesítményen.
Felhasznált szakirodalom:
Gósy Mária: A hallástól a tanulásig