A beszédészlelés fejlődése egy folyamat. Hogy lásd az egész képet, javaslom, olvasd el az előző írást is, ahol 3-5 éves gyerekek beszédészleléséről beszéltünk. Így fogsz teljes képet kapni arról, hogy mi az, amit iskolába lépéskor tudni kell.
Az óvoda és az iskola között nagyon nagy a váltás. Az írott nyelv elsajátítása (olvasás, írás) egy komoly ugrás, feladat. Azért, hogy ezt a nagy ugrást a gyermek könnyedén vegye, fontos, hogy a beszédfolyamatai életkori szinten legyenek.
Tehát egy első osztályt kezdő gyermeknek magabiztosan kell birtokolni azokat a beszédészlelési folyamatokat, melyek az 5-6 évesekre jellemzők, valamint be kell következnie a hangszintű szegmentálásnak is. Vagyis tudnia kell hangokra bontania a gyermeknek (kutya — k u ty a, ecset – e cs e t), s ugyanúgy fel is kell tudnia ismernie a szavakat, ha hangokra bontva hallja valakitől.
Kedvcsináló játékok
Hoztam is két nagyon hasznos játékot, leginkább első osztályos gyerekeknek:
1. Robotnyelv:
Én vagyok a robot, aki csak robot nyelven tud beszélni. Kérlek, hallgasd meg mit mondok, majd mondd ki!
a l m a — alma
b é k a — béka
Megjegyzés: nagyon fontos, hogy a hangokra bontáskor csak a sima hangot ejtjük. Ne úgy ejtsük, hogy BÉ, KÁ, ES, ESZ stb.
2. Robotnyelv:
Most te vagy a robot! Húzz egy képet, vagy gondolj valamire, s most te mondd el nekem robotnyelven! Vajon ki tudom találni?
Egyszerű, gyors, eszközmentes és nagyon hasznos játék.
A hangszegmentálás fontossága
A hangszegmentálás mellett még tudatossá válik a gyerekek számára a szó szerepe, ami azt jelenti, hogy a folyamatos hangzóbeszédből egyre inkább ki fogja hallani, hogy a beszéd tulajdonképpen szavak sorozata (írásnál ez nagyon fontos, hogy neírjonleszóközöknélkülegymondatot).
A beszédhangdifferenciálásnál pedig már a legfinomabb különbségeket is érezni kell: az időtartam szerinti különbségeket (kasza-kassza, őrül-örül).
(Felhasznált szakirodalom: Gósy Mária: Hallástól a tanulásig)