Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Miért van a gyereknek beszédészlelési elmaradása?

2019. június 13. - Munkás Nóri

Arról már minden bizonnyal sokan hallottatok, hogy az írás, olvasás és idegennyelv-elsajátítás egyik legnagyobb nehezítő tényezője a beszédészlelési (és beszédmegértési) zavar és elmaradás. A praxisom során is sok olyan gyerkőccel találkozom, aki ezen a téren fejlesztésre szorul. A diagnózis megszületése után szinte kivétel nélkül az első szülői kérdés – teljesen érthetően – az, hogy „Na, jó de mi ennek az oka?”.

dreamstime_s_54157779.jpg

A beszédészlelés

Mielőtt az okokra rátérünk, nézzük, hogy pontosan mi is az a beszédészlelés.

A beszédmegértés két nagy szakaszból áll:

1) a nyelvi jelek észlelése és a 2) azoknak az értelmezése.

A mai írásban az első nagy szakasszal, a beszédészleléssel ismerkedünk meg, felületesen: „…a beszédészlelés a beszédhangok, a hangkapcsolatok felismerését jelenti, azt, hogy azonosítani tudjuk a különböző beszédhangokat vagy azok kapcsolatait…..” (Gósy, 2000).

Tehát, ha kimondunk egy – akár értelmetlen – szót, akkor tudni kell azonosítani, hogy az a szó milyen hangokból áll, és azok milyen sorrendben követik egymást. Emiatt rendkívül fontos alapja az írásnak és olvasásnak is.

Az okok

Nézzük akkor, hogy milyen okai, kiváltó tényezői lehetnek egy beszédészlelési zavarnak.

  1. biológiai okok:
  • beszédszervek szerezett vagy örökletes zavara,
  • idegrendszeri zavar,
  • pszichés zavar
  1. környezeti tényezők:
  • verbálisan ingerszegény környezet: ez főleg arra vonatkozik, hogy az anyanyelv-elsajátítás éveiben kevesebb verbális visszacsatolást kap a gyermek, mint amire szüksége lenne;
  • kódváltó környezet negatív hatásai: vagyis ha gyermek az anyanyelv-elsajátítás folyamán több „kóddal” is találkozik (tájszólás-köznyelv, két- vagy többnyelvűség, hosszabb idegig külföldön való tartózkodás, jelnyelv és hangzó anyanyelv váltakozása). Természetesen maga a kódváltó környezet még nem káros, nem lesz mindenkinek beszédészlelési zavara, aki ilyen környezetben él, de a szakirodalom ezt a pontot is ide sorolja egyik lehetséges okként.
  1. A fentiek kombinációja is előfordulhat.

A diagnózis időpontja

Leggyakrabban iskolakezdés előtt, 5-6 évesen kapnak diagnózist az érintettek. A vizsgálat során egy részletes kérdéssorral próbáljuk meg felderíteni a lehetséges okokat, de ilyenkor sok esetben már nagyon nehéz pontosan felgöngyölíteni, hogy mi lehetett a beszédészlelés elmaradásának oka.

Amit viszont biztosan tudunk, hogy már nagyon korai életszakaszban előfordulhatnak olyan tényezők, amelyek miatt beszédészlelés és beszédmegértés szempontjából veszélyeztetettnek kell tekintenünk az oda tartozó gyermeket, és kiemelt figyelmet kell fordítani ennek a területnek a fejlődésére.

Veszélyeztetető körülmények

Ilyen tényezők pl.: koraszülöttség, nem normális lefolyású szülés, szülés alatt elszenvedett sérülések, gagyogás elmaradása, megkésett beszédfejlődés, hallássérülés, hosszan fennálló hurutos állapot, erős és makacs beszédhiba, stb.

Fontos kiemelni, hogy ha a gyermeked valamelyik csoportba tartozik, még nem kötelező, hogy beszédészlelési elmaradása legyen, de mindenképpen ők az a csoport, akik közül többségében kikerülnek a beszédészlelési elmaradást/zavart diagnózist kapó gyerekek.

(Felhasznált szakirodalom: Gósy Mária: A hallástól a tanulásig)

Általános tippek

Néhány általános tipp, hogy mire ügyelj már egészen pici kortól a beszédészlelés és megértés támogatása szempontjából (is):

  • Ügyelj arra, hogy egészen kicsi kortól megfelelő mennyiségű verbális visszacsatolást kapjon a gyermeked! Beszélgessetek sokat!
  • Abban az életszakaszban is beszélj hozzá, kérdezz tőle sokat, mikor még nem tud válaszolni, mert pici.
  • Ha gyakran beteg, hurutos, mindig nagyon gondosan ügyelj arra, hogy kapjon levegőt, ne legyenek eldugulva a járatok (fülzsír, takony stb.).
  • Ha fül-orr-gégészeti nyomonkövetés kell, vedd azt nagyon szigorúan, hiszen rendkívül fontos, hogy semmilyen tényező ne tompítsa el – lehetőleg még időszakosan sem – a hallást.
  • Ne késlekedj logopédust felkeresni, ha gyermeked beszédfejlődése nem indul meg időben. Egy időben elkezdett terápia, nemcsak a hangzóbeszédet képes elindítani, hanem csökkenti a beszédészlelési és beszédmegértési elmaradásokat is.

A következő írásban arról lesz szó, hogy mire figyelj, sorra vesszük a beszédészlelés tüneteit, de addig is, ha úgy érzed, hogy érintettek vagytok a témában, ne habozz felkeresni egy logopédust!

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr5814888046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása