Előfordul, hogy gyermeked nem érti, amit mondasz neki? Felteszed a hozzá intézett kérdést, elmondod a mondandód, de nem annak megfelelően reagál? Lehet, hogy csak túl gyors vagy számára!
A beszédtempó, a beszéddallam és a hangsúly nagyon erőteljesen meghatározzák a szavak, szókapcsolatok, mondatok pontos megértését. Ezért nem mindegy, hogy mennyi figyelmet fordítasz erre, mikor gyermekedhez beszélsz.
Nézzük meg ezeket a beszédtényezőket közelebbről!
Beszédtempó
A beszédtempó azt jelenti, hogy milyen gyorsan beszélünk. A „gyorsaság” pedig a következőktől függ:
- artikuláció sebessége (x idő alatt hány beszédhangot hozol létre)
- szünetek száma (mennyi szünetet tartasz a szavak, szókapcsolatok, logikai egységek, mondatok között
- szünetek hosszúsága
A beszédtempó hatással van a beszédértésre is. A lassabb beszédet könnyebben, a gyorsabb beszédet nehezebben értjük meg mi is, s a gyerekeink is. Természetesen ezt az adott beszéd, szöveg tartalma is jelentősen befolyásolja. A legnehezebben érthetőek és értelmezhetőek a gyors és tartalmilag is kihívást jelentő szövegek.
Beszéddallam
Ha odafigyelünk a beszéddallamunkra, szintén nagy segítséget nyújtunk. A magyar nyelvben ugyanis ez alapján be lehet azonosítani, hogy épp egy kijelentés (pl. Szép az idő.) vagy kérdés (pl. Hol van a maci?) hangzott el. Sőt, kutatások igazolják, hogy az eldöntendő kérdéseknek is jellegzetes hanglejtése van (pl. Voltál ma oviban?)
Hangsúly
Ez is nyelvspecifikus jelenség, nálunk elsősorban a megnövekedett, „megnyomott” hangerő kelti a hangsúlyozás élményét. Ha valamire (akár egy szóra, szókapcsolatra a mondaton belül) fel akarjuk hívni a gyermek figyelmét, nyugodtan emeljük ki, hangerőnyomatékkal és lassabb beszédtempóval.
(Felhasznált szakirodalom: Gósy Mária — Hallástól a tanulásig)
Tipp: Ha úgy tűnik, hogy nem érti a gyerek, amit mondtál neki...
Mondd el újra lassabban! Ne érezd cikinek, hogy az átlagos beszédtempó helyett lassabban beszélsz gyermekedhez. Még az átalános iskolások körében is nagyon fontos a lassabb beszédtempó, hát még az óvodásoknál, vagy a legkisebbeknél!
- Helyezkedj gyermekeddel egy magasságba, hogy jól lássa az arcodat és mondd el még egyszer!
- Ha úgy tűnik, hogy a beszédtartalma is nehéz, fogalmazd át egyszerűbbre!
- A dallamos, lassú beszéd is nagy támpontot ad a gyermekeknek!
Ha azt tapasztalod, hogy ezek ellenére is nehezen érti meg, amit kérsz tőle, kérésre nem mutat meg könyvből képeket vagy tárgyakat, akkor mindenképpen keress fel egy logopédust. A beszédértési elmaradás nem fog magától elmúlni, s súlyos gondokat okozhat az iskolában is, meg a gyermek fejlődésében is. Hisz ha nem érti, hogy mi zajlik körülötte, akkor nehezen alakul ki biztosnságérzet, a stablilitás.