Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

A beszédészlelési és beszédmegértési zavar tünetei

Mikor gyanakodjon a szülő?

2019. június 27. - Munkás Nóri

A beszédészlelési és beszédmegértési zavarok okait, s az erre hajlamosító rizikótényezőket az előző cikkben kifejtettük. Most pedig a beszédészlelési zavar főbb megjelenési formáit, vagyis tüneteit vesszük sorra. Milyen tüneteket tapasztalhat a szülő, környezet, óvónő, tanító?

dreamstime_s_146202385.jpg

Beszéljünk a tünetekről!

Nagyon fontos erről beszélni, mert a tüneteket gyakran összekeverhetik más jellegű nehézségekkel: magatartásbeli gondok, figyelem és koncentrációs nehézség, hallásprobléma stb.

  1. A gyermek gyakran nem reagál a hozzá intézett beszédhez, és/vagy sokszor téves választ ad, és/vagy nem a kérdésre felel, illetve gyakran visszakérdez. Ebben az esetben egy alapos audiológiai kivizsgálás után mindenképp szükséges a beszédészlelés és beszédmegértés vizsgálata is.
  2. A gyakori figyelmetlenség, túlzott játékosság vagy magatartásgondok megjelenésénél is gondolni kell arra, hogy ez a probléma állhat a háttérben.
  3. Ha gyermeked jelentős nyelvi késsel kezdett el beszélni, vagy nyelvi zavarral diagnosztizálták, szinte biztos, hogy érintett lesz a tárgyalt terület is.
  4. Ha erős, makacs és hosszantartó beszédhibája van a gyermekednek, valószínűsíthető, hogy beszédészlelési elmaradás is áll mögötte. Vannak olyan beszédhibások is természetesen, akiknél ez nem áll fenn, egy fél órás beszédészlelési vizsgálat egyértelmű választ ad erre a kérdésre is.

Mikor foglalkozzunk a problémával?

Legtöbben sajnos csak akkor kezdenek el foglalkozni ezzel a kérdéssel, ha az iskolai tanulmányokban is jelentkeznek tünetek. Az iskolás tünetek közé tartoznak:

  • olvasási, írási és helyesírási nehézségek
  • versek memorizálásának nehézsége
  • nehézkésen megy a tanult idegennyelv elsajátítása
  • nem tud lényeget kiemelni
  • az olvasott szöveg nehézkés értelmezése
  • látszólag gyenge memória

(felhasznált irodalom: Gósy Mária: A hallástól a tanulásig)

Összegzésül

A tünetek áttanulmányozásával láthatjuk, hogy igen változatos tünetei lehetnek a beszédészlelés és beszédmegértés elmaradásának, zavarának. Ha már kiderítettük, hogy valóban ez áll a háttérben, akkor megfelelő szülői és szakemberi együttműködéssel jelentős eredményeket lehet elérni. Óvodáskorban a legegyszerűbb ezt a dolgot kezelni annak érdekében, hogy az iskolás tünetek ne is jelenjenek meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr3814911928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása