Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

De miért olyan fontos az a szókincs...??

2018. október 16. - Munkás Nóri

Múlt heti facebook posztomban arról már beszéltem, hogy a gyermek grammatikai fejlődése szempontjából miért olyan fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű szókincs birtoklása. A mai írásomban részletesebben is körüljárjuk a szókinccsel kapcsolatos témát.

mn_blog_szokincs.jpg

A szókincs és grammatikai fejlődés összefüggései

Ahhoz, hogy a gyermek elkezdjen mondatokban beszélni, fontos, hogy elengendő szava legyen. Ha nincs elég szó, nincs miből felépíteni a mondatot, nincs miből szókombinációkat létrehozni és nincs mihez hozzáragasztani a toldalékokat. Így nem - vagy csak nagyon lassan - tud a nyelvtanhasználat kialakulni, a különböző nyelvtani szabályok elsajátítása is elmarad vagy késik, gyakori lehet a grammatikailag hibás beszéd, és a nyelvtani tudatosság is alacsonyabb szintű lesz az elvártánál. Nem nehéz belátni, hogy az a kisgyerek, aki így lép be az első osztályba jelentős hátránnyal indul. Nem szabad alábecsülni a szókincsfejlesztés fontosságát. Már egészen pici korban elkezdődik az új szavak tanulása, s minden lehetőséget meg kell adnunk ahhoz, hogy sikeres is legyen.

Ha azt tapasztalod, hogy 2 éves gyermekednek szűk a szókincse, alig mond szavakat, erősen ajánlott logopédust felkeresni. Ha a 3 éves gyermeked még nem beszél egyszerű bővített mondatokban, akkor pedig kötelező. 

A szókincs és az olvasás kapcsolata

Amikor a gyermek elkezd olvasni, nem mindegy, hogy mekkora nagyságú szókincs birtokában teszi ezt. Könnyű belátni, hogy minél több egy mondatban, szövegben a számára ismeretlen szó, annál nehezebben fogja értelmezni, dekódolni az olvasottakat. Ha a gyermek nem érti, amit olvas, szövegértési és ezzel együtt tanulási problémák is jelentkezhetnek, s az érintett könnyen elvesztheti a lelkesedését az olvasás és a tanulás iránt is. Értő olvasással sajátítjuk el (nem csak iskolai) tudásunk jelentős részét (is). Az írott szöveg komplexebb nyelvtani szerkezetekkel és szókinccsel rendelkezik, mint az élőbeszéd. 

A szókincs és idegennyelv kapcsolata

Többek között a szókincsbővülés mértéke és tempója alapján is következtethetünk arra is, hogy vajon az idegennyelv tanulásnál várható-e nehézség. Ha az anyanyelvén szűk a szókincse, akkor az idegennyelvű szavakat nagyon nehéz lesz beazonosítani, megfeleltetni az anyanyelvi párjával. Ezen felül pedig, ha az anyanyelvén nehezen gyarapodik a szókincs, az idegennyelv szavait is nehezn fogja beépíteni. Ha azt tapasztalod a gyermekednél, hogy az új szavakat, amivel az anyanyelvén találkozot, nem építi be a szókincsébe, sőt, nem vagy nehezen jegyzi meg őket, akkor mindenképpen keress fel egy logopédust. A logopédus egy vizsgélat segítségével (személyes kedvenc szókincstesztem :) ) - meg tudja ítélni, hogy milyen a szóaktivizáció, szókincsbeépülés, s kell-e szakszerű beavatkozás.

Meggyőződéséem, hogy odafigyeléssel, együttkondolkodással, információ átadással sok-sok nehézséget megelőzhetünk, megoldhatunk gyermekeink és saját életünkben is. Ha hasznodra vált, amit itt megtudtál, oszd meg az írást, s kövess Facebookon és Intagramon is! Ne feledd, olvass, kérdezz, cselekedj! :)

Szeretettel,

Munkás Nóri

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr4714303539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása