Nem logopédia, csak egy poén. Az unokahúgom, már nem emlékszem, 3 vagy 4 év körül volt, és nem tudta kimondani. a „ö” betűt. Azt már igen, mikor próbálkoztunk, hogy hagyjatok, ráérek még megtanulni. Közös nyaralás egy Török vezetéknevű baráti családdal, és mondtam, hogy vegyünk sört is, mert a Török sörös. A csajszi nevetett, és fél napig jött belőle a „Török sörös” szöveg, meglett az „ö” betű. Nem voltunk szakembernél, máig sem tudjuk, hogy addig mi baja volt vele.
A helyileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálatok nyújtanak állami, ingyenes ellátást nyelvlökéses nyeléssel kapcsolatban, abban az esetben, ha van ott erre logopédus, valamit megfelelő óraszám. Tehát elsőkörben a Pedagógiai Szakszolgálatnál érdemes kérdezősködni. Ezen kívül Budapesten számtalan logopédus van, aki magánrendelés keretei között végez nyelésterápiát. Természetesen nem tudom az összes elérhetőségét felsorolni. Viszont van a facebookon egy Logopédus nevű, nyílt, országosan logopédusokat tartalmazó csoport, ahova szülők is be szoktak írni. Leírják, hogy hol és miben várnak segítséget, s ha van olyan kolléga, aki tud segíteni, akkor jelentkezik. :)
@jatagán9: Az innerVoice.hu csinál 1-2 alkalmas nyelvlökéses terápiát is. Megtanítanak a gyakorlatokra, utána otthon már tudod csinálni. Nem kell hetente eljárni. Sajnos nem a Dunakanyarban vannak, hanem Újbudán.
Manapság egyre gyakoribb a magyar gyerekeknél az idegen nyelvi környezet hatására kialakuló beszédhiba, azaz idegen nyelvi kijetést visznek a magyarba.
Erre nincs felkészülve a szakma.
Nekem is ilyen problémám volt a 70-es évek elején, s a logopédusok nem jöttek rá mi a bajom.
S máig, hacsak nagtyon nem figyelek oda, elvétem ezeket a hibákat.
Pont a logopédiai problémák miatt idiótaság a gyerek 6 éves korától kötelező iskola: 5 éves kor előtt a logopédus nem tud vele "dolgozni". Még túl kicsi és nem tudja követni a feladatokat.Ha pedig 5nél több beszedhibája van, akkor idő sincs elég a kikezelésére... De ezt a (f)idióta politikusok nem tudják... Akiknek semmi sem drága ha a gyerekek tönkretétele a tét!
@Munkás Nóri: Kedves Munkás Nóri, maradjunk annyiban, hogy hülyeségeket irsz (ahogy azt a többiek is megfogalmazták), csak én (eddig) megpróbáltam udvarias lenni.
EGYETLEN gyerek sem lesz beszédhibás, ha 1. nem szokik rá a gumicumira (mert anyuci a szájába nyomja ha kell, ha nem) 2. nincsenek korulotte gügyögő majmok.
Tehát NINCS MIT MEGELŐZNI.
Nagymama vagyok, + foglalkozásból kifolyólag par száz kölyök körülöttem az életem során. Egyik sem beszédhibás.
@Munkás Nóri: aha.én az öcsémmel rengeteget répa,retek, mogyoróztunk,mire rendesen ki tudta mondani,mivel 21 évvel voltam idősebb,mint ő.a lányom viszont korán,és szépen beszélt,igaz,soha nem gügyögtünk beki.mint az unokahúgom mondta,ugye,milyen aranyos? egyáltalán nem.
Rendkivul szorakoztato volt ez az iras, csak azt nem ertem miert szaporodhatnak tovabbra is szabadon a poszterhez hasonlo egyedek akiknek a szulei minimum rokonok de leginkabb testverek voltak? Persze, hogy dadog es debil a fattyu
A beszédhibákat logopédus javítja ki, semmi estre sem szülő. Tehát a kérdésre válaszolva: nem javítjuk ki. Ezek a gyakorlatok olyanok, melyeket a szülők is gyakorolhatnak logopédusi felügyelet nélkül, mert nem lehet velük rosszul kialakítani egy-egy tévesztett hangot. Ahogy a cikkben is írtam két csapat van, akiknek ezeket a gyakorlatokat ajánlom:
1. van beszédhiba (4-5-6 éves), de még nem jár/-hat logopédiára: ezeknek a gyerekeknek segítünk abban, hogy az artikulációs mozgásuk ügyesebb legyen, hogy amikor a logopédus majd foglalkozik vele, könnyebb ki tudja javítani a beszédhibákat
2. sok olyan beszédhibás kisgyerek van - pl. a példakérdésben említett 3 évesek - amikor még bizonyos hangok rosszul képzését (r,l,sz,z,c,s,zs,cs) egyálatlán nem tekintjük kórosnak, s senki nem fog logopédiai terápiát javasolni annak ellenére, hogy vannak rosszul képzett hangok, mert simán benne van a pakliban, hogy magától kijavul 5 éves korra. És az is, hogy nem. Ha ilyenkor játszunk folyamatosan ilyen gyakorlatokat, akkor azokkal megelőzhetjük, hogy 5 évesen logopédiai terápiában részesüljön a gyermek. Tehát megelőzünk ekkor. Javítani nem szabad! (erről az előző cikkemben írtam részletesen)
És természetesen a megelőznésnek a szerves része az is, amit Ön ír, nagyon sokat tehetünk , ha betartjuk azt, amiről ír.
Valóban van olyan, hogy egy kisgyermek nem érett bizonyos feladatok elvégzésére. A szívószálas feladatok "haladóbb" gyakorlatok, nem kell azzal kezdeni. Bőven elég egy 1 - 1,5 évessel gyertyát fújatni, habot a tenyérből kifújni, stb. Természetes szülői felügyelet mellett. És az is normális, hogy nem egyből fog egy kisgyermek jól szívni-, fújni (nem is várjuk tőle), hanem először figyel, majd megpróbál utánozni. Ilyen folyamat ez. És abban sincs semmi, ha a próbálkozást is 2-2,5-3 éves korban kezdjük. A szülő jól ismeri saját gyermekét, ő dönt erről ilyen pici korban.
Abban az esetben, ha a felszippantandó tárgy nagyobb mint a szívószál átmérője, nem lesz gond, hisz nem tud felröppeni a csövön.
Több 2 éves ajak- és szájpadhasadékos kisgyermekkel tanulunk nagyon korai életszakaszban fújni és szívni. Simán is gyakoroljuk, különböző méretű szívószállal, csővel is. Odafigyeléssel, és a tevékenységben való folyamatos részvétellel nem veszélyesek a feladatok.
Most akkor MEGELŐZZÜK, vagy KIJAVÍTJUK a beszédhibát?
Mert megelőzni pl. úgy lehet, hogy nem adunk a kölök szájába gumicumit. Soha. Vagy, ha pl. kitiltjuk a gyerek közeléből a gügyögő majmokat. Mert az egyéves nem fog sem szívni sem fújni - csak utánozni. Ez a megelőzés.
Egy beszélni nem tudó 1,5 évessel életveszélyes- szó szerint életveszélyes - felszivatni szívószállal egy darab papírt vagy vattadarabot.
Amikor a hároméveseddel "gyakorolsz", az már nem megelőzés, az már javítgatás.
Kedves kis történet, és nem mellesleg ügyes kislány. :) Nekem is volt egyszer egy tanítványom, akivel nagyon nehezen haladtunk, semmilyen trükkel nem sikerült kialakítani szintén az Ő hangot. Egyszer csak megjelent a logopédiai foglalkozáson és következő mondókát hadarta el, az Ő hangot többségét helyesen mondva:
"Láttam szőrös hörcsögöt.
Éppen szörpöt szörcsögött.
Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörenk a hörcsög görcsök." - s hozzátette, hogy képzeljem el, de csak ebben a mondókában tudja mondani az ő hangot. S valóban úgy is volt, a mondókában igen, de más egyéb szavakban vagy mondatokban már nem ment. Úgyhogy kénytelenek voltunk a szörpöt és hörcsög szóból kiemelni az ő hangot, s onnan apró, logopédiai lépésekkel tudatosítani és beépíteni a beszédbe. Ezért is jó gyerekekkel dolgozni: mindig hoznak valami új cukiságot, vagy új kihivás elé állítanak. :)
Csak egy poén. Az unokahúgom, nem emlékszem pontosan, 4 éves lehetett, nem ment az ö betű, de azt már összefüggően kifejtette, hogy hagyjuk békén, ráér ő még azt megtanulni. Adriai nyaralás, egy Török vezetéknevű családdal. Nyaralunk, szóba került, hogy milyen italt vegyünk. Mondtam a húgomnak, hogy a Török sörös. Ennyi kellett a kicsinek, röhögött, és tíz percig ismételte, hogy a Török sörös. Meglett az ö betű, és meg is maradt.
Köszönöm szépen a kérdést, valóban egy nagyon fontos témakört érintett, mert a lehetséges következményekről sokkal kevesebbet kommunikálunk, mint magáról az okokról. Szeretnék erre a kérdésre érdemben reagálni, így a következő blogcikkemben ezt részletesen kifejtem, addig pedig röviden tekintsük át a lehetséges kimeneteleket. Ha a gyermek beszéd- és nyelvfejlődése nem indul meg időben, három lehetséges kimenetel lehet:
1.Tökéletesen behozza a lemaradását, semmilyen hatással nem lesz a tanulmányaira és életére.
2.Nem tudja behozni a lemaradását, a nyelv- és beszédfejlődése időben és szerkezetileg is eltér. Nem olyan ütemben fejlődnek a beszéd-, és az olvasáshoz, íráshoz szükséges nyelvi képességek, mint a kortársaik esetében. Ezért iskolábalépéskor nincs meg a megfelelő olvasás- és íráskészültség, zavarok lépnek fel, ebből születik a diszlexia és/vagy diszgráfia diagnózis. Folyamatos logopédiai segítségre lesz szükségük, diszlexia reedukációval segítik őket. Egy súlyos olvasási zavar az életminőségre is kihat.
3. Előfordulhat olyan is, hogy egy nyelvi késéssel rendelkező gyermek a fenn említett két eset között van. Ilyenkor kevésbé súlyos tüneteket produkál, viszont megfelelő fejlesztés nélkül -mire 6 évesen iskolapadba kerül - 0,5 - 1 évvel is alacsonyabb nyelvi fejlettséggel rendelkezik (bizonyos területeken), mint a társai. (Hisz 0,5 - 1- évvel később indult el a beszéd- és nyelvfejlődés). Ilyenkor sokszor használják az intelligenciájukat és az energiájuk nagy részét arra, hogy behozzák a lemaradást, hogy "üzemeltessék" azokat a részképességeket, melyek szükségesek az olvasáshoz, íráshoz, de eközben már sokszor nem marad energia a valódi betű- és olvasástanulára. Többségében ők azok a gyerekek, akik "csak" tanulási nehézséggel küzdenek, fejlesztő és logopédiai foglalkozásokkal segítik őket.
A három csoportban az az azonos, hogy mindháromnak ugyanaz a tünete: a cikkben említett nyelvi késés. Amikor ezeket a tüneteket észleljük kisgyermekkorban ( 2, 2-5 évesen ), nehéz megondani, hogy a gyermek melyik csoportba fog a későbbiekben tartozni. Ezért érdemes logopédushoz vinni a gyermeket, aki szintén nem tudja megjósolni, hogy mi lesz 5 év múlva, de azt igen, hogy mennyire kell az adott pillanatban foglalkozni a nyelv- és beszédfejlődéssel, mire utalnak a tünetek. Pont emiatt van a hangsúly a prevención, a korai fejlesztésen. A sok lehetséges kimenetel miatt fogalmazunk többségében feltételes módban. Kisgyermekkorban ugyanaz a tünet, nem biztos, hogy mindenkinél ugyanazzal a következménnyel jár.
Remélem, hogy választ adtam a kérdésre. A következő írásomban ezeket fogom részletesen kifejteni.
Üdvözlettel, Nóri :)
Egy logopédus gondolatai
Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően
Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően
Utolsó kommentek:
élhetetlen 2021.10.12. 18:24:57
Bejegyzés: 10 jel, hogy a gyermekednek logopédusra van szüksége
Munkás Nóri 2020.02.21. 14:27:44
A helyileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálatok nyújtanak állami, ingyenes ellátást nyelvlökéses nyeléssel kapcsolatban, abban az esetben, ha van ott erre logopédus, valamit megfelelő óraszám. Tehát elsőkörben a Pedagógiai Szakszolgálatnál érdemes kérdezősködni. Ezen kívül Budapesten számtalan logopédus van, aki magánrendelés keretei között végez nyelésterápiát. Természetesen nem tudom az összes elérhetőségét felsorolni. Viszont van a facebookon egy Logopédus nevű, nyílt, országosan logopédusokat tartalmazó csoport, ahova szülők is be szoktak írni. Leírják, hogy hol és miben várnak segítséget, s ha van olyan kolléga, aki tud segíteni, akkor jelentkezik. :)
Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt
jatagán9 2020.02.21. 14:08:27
A blogírót pedig kérdezem, hogy ha már ír a dolog fontosságáról, nagyon hasznos lenne megemlíteni legalább budapesti lehetőségeket.
Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt
pefe 2020.02.21. 08:11:35
Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt
jatagán9 2020.02.21. 07:21:31
Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt
jatagán9 2020.02.21. 07:19:11
Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt
Gato666 2019.10.22. 08:06:42
Bejegyzés: Beszédhibás a gyerek?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.22. 08:03:04
Erre nincs felkészülve a szakma.
Nekem is ilyen problémám volt a 70-es évek elején, s a logopédusok nem jöttek rá mi a bajom.
S máig, hacsak nagtyon nem figyelek oda, elvétem ezeket a hibákat.
Bejegyzés: Beszédhibás a gyerek?
Törpvadász 2019.10.22. 01:56:34
Bejegyzés: Beszédhibás a gyerek?
Munkás Nóri 2019.05.12. 07:08:08
Köszönöm szépen a meglátását, s remélem, hogy az Ön által tapasztalt tendencia így marad. :)
Üdvözlettel,
Nóri
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
2019.05.12. 05:22:37
EGYETLEN gyerek sem lesz beszédhibás, ha 1. nem szokik rá a gumicumira (mert anyuci a szájába nyomja ha kell, ha nem) 2. nincsenek korulotte gügyögő majmok.
Tehát NINCS MIT MEGELŐZNI.
Nagymama vagyok, + foglalkozásból kifolyólag par száz kölyök körülöttem az életem során. Egyik sem beszédhibás.
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
Munkás Nóri 2019.05.09. 18:39:30
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
várom a levelet 2019.05.09. 10:29:02
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
Munkás Nóri 2019.05.09. 06:24:45
Sajnos nem értem, mire céloz, mi a kérdés. Segítene nekem abban, hogy átfogalmazza?
Köszönettel,
Nóri :)
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
Jossarian 2019.05.08. 22:13:45
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
Munkás Nóri 2019.05.08. 20:24:29
A beszédhibákat logopédus javítja ki, semmi estre sem szülő. Tehát a kérdésre válaszolva: nem javítjuk ki. Ezek a gyakorlatok olyanok, melyeket a szülők is gyakorolhatnak logopédusi felügyelet nélkül, mert nem lehet velük rosszul kialakítani egy-egy tévesztett hangot. Ahogy a cikkben is írtam két csapat van, akiknek ezeket a gyakorlatokat ajánlom:
1. van beszédhiba (4-5-6 éves), de még nem jár/-hat logopédiára: ezeknek a gyerekeknek segítünk abban, hogy az artikulációs mozgásuk ügyesebb legyen, hogy amikor a logopédus majd foglalkozik vele, könnyebb ki tudja javítani a beszédhibákat
2. sok olyan beszédhibás kisgyerek van - pl. a példakérdésben említett 3 évesek - amikor még bizonyos hangok rosszul képzését (r,l,sz,z,c,s,zs,cs) egyálatlán nem tekintjük kórosnak, s senki nem fog logopédiai terápiát javasolni annak ellenére, hogy vannak rosszul képzett hangok, mert simán benne van a pakliban, hogy magától kijavul 5 éves korra. És az is, hogy nem. Ha ilyenkor játszunk folyamatosan ilyen gyakorlatokat, akkor azokkal megelőzhetjük, hogy 5 évesen logopédiai terápiában részesüljön a gyermek. Tehát megelőzünk ekkor. Javítani nem szabad! (erről az előző cikkemben írtam részletesen)
És természetesen a megelőznésnek a szerves része az is, amit Ön ír, nagyon sokat tehetünk , ha betartjuk azt, amiről ír.
Valóban van olyan, hogy egy kisgyermek nem érett bizonyos feladatok elvégzésére. A szívószálas feladatok "haladóbb" gyakorlatok, nem kell azzal kezdeni. Bőven elég egy 1 - 1,5 évessel gyertyát fújatni, habot a tenyérből kifújni, stb. Természetes szülői felügyelet mellett. És az is normális, hogy nem egyből fog egy kisgyermek jól szívni-, fújni (nem is várjuk tőle), hanem először figyel, majd megpróbál utánozni. Ilyen folyamat ez. És abban sincs semmi, ha a próbálkozást is 2-2,5-3 éves korban kezdjük. A szülő jól ismeri saját gyermekét, ő dönt erről ilyen pici korban.
Abban az esetben, ha a felszippantandó tárgy nagyobb mint a szívószál átmérője, nem lesz gond, hisz nem tud felröppeni a csövön.
Több 2 éves ajak- és szájpadhasadékos kisgyermekkel tanulunk nagyon korai életszakaszban fújni és szívni. Simán is gyakoroljuk, különböző méretű szívószállal, csővel is. Odafigyeléssel, és a tevékenységben való folyamatos részvétellel nem veszélyesek a feladatok.
Remélem, tudtam segíteni.
Köszönettel,
Nóri :)
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
2019.05.08. 19:35:34
Mert megelőzni pl. úgy lehet, hogy nem adunk a kölök szájába gumicumit. Soha. Vagy, ha pl. kitiltjuk a gyerek közeléből a gügyögő majmokat. Mert az egyéves nem fog sem szívni sem fújni - csak utánozni. Ez a megelőzés.
Egy beszélni nem tudó 1,5 évessel életveszélyes- szó szerint életveszélyes - felszivatni szívószállal egy darab papírt vagy vattadarabot.
Amikor a hároméveseddel "gyakorolsz", az már nem megelőzés, az már javítgatás.
Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!
Munkás Nóri 2019.03.30. 07:52:25
"Láttam szőrös hörcsögöt.
Éppen szörpöt szörcsögött.
Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörenk a hörcsög görcsök." - s hozzátette, hogy képzeljem el, de csak ebben a mondókában tudja mondani az ő hangot. S valóban úgy is volt, a mondókában igen, de más egyéb szavakban vagy mondatokban már nem ment. Úgyhogy kénytelenek voltunk a szörpöt és hörcsög szóból kiemelni az ő hangot, s onnan apró, logopédiai lépésekkel tudatosítani és beépíteni a beszédbe. Ezért is jó gyerekekkel dolgozni: mindig hoznak valami új cukiságot, vagy új kihivás elé állítanak. :)
Bejegyzés: Mikor kell logopédushoz fordulni?
élhetetlen 2019.03.29. 16:13:31
Bejegyzés: Mikor kell logopédushoz fordulni?
Munkás Nóri 2019.03.14. 23:25:25
Köszönöm szépen a kérdést, valóban egy nagyon fontos témakört érintett, mert a lehetséges következményekről sokkal kevesebbet kommunikálunk, mint magáról az okokról. Szeretnék erre a kérdésre érdemben reagálni, így a következő blogcikkemben ezt részletesen kifejtem, addig pedig röviden tekintsük át a lehetséges kimeneteleket. Ha a gyermek beszéd- és nyelvfejlődése nem indul meg időben, három lehetséges kimenetel lehet:
1.Tökéletesen behozza a lemaradását, semmilyen hatással nem lesz a tanulmányaira és életére.
2.Nem tudja behozni a lemaradását, a nyelv- és beszédfejlődése időben és szerkezetileg is eltér. Nem olyan ütemben fejlődnek a beszéd-, és az olvasáshoz, íráshoz szükséges nyelvi képességek, mint a kortársaik esetében. Ezért iskolábalépéskor nincs meg a megfelelő olvasás- és íráskészültség, zavarok lépnek fel, ebből születik a diszlexia és/vagy diszgráfia diagnózis. Folyamatos logopédiai segítségre lesz szükségük, diszlexia reedukációval segítik őket. Egy súlyos olvasási zavar az életminőségre is kihat.
3. Előfordulhat olyan is, hogy egy nyelvi késéssel rendelkező gyermek a fenn említett két eset között van. Ilyenkor kevésbé súlyos tüneteket produkál, viszont megfelelő fejlesztés nélkül -mire 6 évesen iskolapadba kerül - 0,5 - 1 évvel is alacsonyabb nyelvi fejlettséggel rendelkezik (bizonyos területeken), mint a társai. (Hisz 0,5 - 1- évvel később indult el a beszéd- és nyelvfejlődés). Ilyenkor sokszor használják az intelligenciájukat és az energiájuk nagy részét arra, hogy behozzák a lemaradást, hogy "üzemeltessék" azokat a részképességeket, melyek szükségesek az olvasáshoz, íráshoz, de eközben már sokszor nem marad energia a valódi betű- és olvasástanulára. Többségében ők azok a gyerekek, akik "csak" tanulási nehézséggel küzdenek, fejlesztő és logopédiai foglalkozásokkal segítik őket.
A három csoportban az az azonos, hogy mindháromnak ugyanaz a tünete: a cikkben említett nyelvi késés. Amikor ezeket a tüneteket észleljük kisgyermekkorban ( 2, 2-5 évesen ), nehéz megondani, hogy a gyermek melyik csoportba fog a későbbiekben tartozni. Ezért érdemes logopédushoz vinni a gyermeket, aki szintén nem tudja megjósolni, hogy mi lesz 5 év múlva, de azt igen, hogy mennyire kell az adott pillanatban foglalkozni a nyelv- és beszédfejlődéssel, mire utalnak a tünetek. Pont emiatt van a hangsúly a prevención, a korai fejlesztésen. A sok lehetséges kimenetel miatt fogalmazunk többségében feltételes módban. Kisgyermekkorban ugyanaz a tünet, nem biztos, hogy mindenkinél ugyanazzal a következménnyel jár.
Remélem, hogy választ adtam a kérdésre. A következő írásomban ezeket fogom részletesen kifejteni.
Üdvözlettel, Nóri :)
Bejegyzés: A beszédindulás optimális ideje