Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Utolsó kommentek:

élhetetlen 2021.10.12. 18:24:57

Nem logopédia, csak egy poén. Az unokahúgom, már nem emlékszem, 3 vagy 4 év körül volt, és nem tudta kimondani. a „ö” betűt. Azt már igen, mikor próbálkoztunk, hogy hagyjatok, ráérek még megtanulni. Közös nyaralás egy Török vezetéknevű baráti családdal, és mondtam, hogy vegyünk sört is, mert a Török sörös. A csajszi nevetett, és fél napig jött belőle a „Török sörös” szöveg, meglett az „ö” betű. Nem voltunk szakembernél, máig sem tudjuk, hogy addig mi baja volt vele.

Bejegyzés: 10 jel, hogy a gyermekednek logopédusra van szüksége

Munkás Nóri 2020.02.21. 14:27:44

Kedves Jatagán9!

A helyileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálatok nyújtanak állami, ingyenes ellátást nyelvlökéses nyeléssel kapcsolatban, abban az esetben, ha van ott erre logopédus, valamit megfelelő óraszám. Tehát elsőkörben a Pedagógiai Szakszolgálatnál érdemes kérdezősködni. Ezen kívül Budapesten számtalan logopédus van, aki magánrendelés keretei között végez nyelésterápiát. Természetesen nem tudom az összes elérhetőségét felsorolni. Viszont van a facebookon egy Logopédus nevű, nyílt, országosan logopédusokat tartalmazó csoport, ahova szülők is be szoktak írni. Leírják, hogy hol és miben várnak segítséget, s ha van olyan kolléga, aki tud segíteni, akkor jelentkezik. :)

Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt

jatagán9 2020.02.21. 14:08:27

@pefe: Köszönöm, azonnal felmentem a megadott honlapra, de ott szó nincs ilyesmiről. Miből gondolod, hogy foglalkoznak ilyesmivel?

A blogírót pedig kérdezem, hogy ha már ír a dolog fontosságáról, nagyon hasznos lenne megemlíteni legalább budapesti lehetőségeket.

Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt

pefe 2020.02.21. 08:11:35

@jatagán9: Az innerVoice.hu csinál 1-2 alkalmas nyelvlökéses terápiát is. Megtanítanak a gyakorlatokra, utána otthon már tudod csinálni. Nem kell hetente eljárni. Sajnos nem a Dunakanyarban vannak, hanem Újbudán.

Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt

jatagán9 2020.02.21. 07:21:31

És hol vannak ezek a a nyelvlökéses nyelés terápiájával foglalkozó logopédusok? Egy éve keresünk a Dunakanyarban a gyereknek, de nem találunk.

Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt

jatagán9 2020.02.21. 07:19:11

És hol vannak ezek a nyelvlökéses nyelés terápiájával foglalkozó logopédusok? Egy éve keresünk a Dunakanyarban a gyereknek, de nem találunk.

Bejegyzés: Kötelező olvasmány fogszabályzó előtt vagy alatt

Gato666 2019.10.22. 08:06:42

@Törpvadász: Igen, a cikkben taglalt probléma pontosan 1998 és 2002 között állt fenn, utána szünetet tartott, aztán pedig 2010 után létezik újra.

Bejegyzés: Beszédhibás a gyerek?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.10.22. 08:03:04

Manapság egyre gyakoribb a magyar gyerekeknél az idegen nyelvi környezet hatására kialakuló beszédhiba, azaz idegen nyelvi kijetést visznek a magyarba.

Erre nincs felkészülve a szakma.

Nekem is ilyen problémám volt a 70-es évek elején, s a logopédusok nem jöttek rá mi a bajom.

S máig, hacsak nagtyon nem figyelek oda, elvétem ezeket a hibákat.

Bejegyzés: Beszédhibás a gyerek?

Törpvadász 2019.10.22. 01:56:34

Pont a logopédiai problémák miatt idiótaság a gyerek 6 éves korától kötelező iskola: 5 éves kor előtt a logopédus nem tud vele "dolgozni". Még túl kicsi és nem tudja követni a feladatokat.Ha pedig 5nél több beszedhibája van, akkor idő sincs elég a kikezelésére... De ezt a (f)idióta politikusok nem tudják... Akiknek semmi sem drága ha a gyerekek tönkretétele a tét!

Bejegyzés: Beszédhibás a gyerek?

Munkás Nóri 2019.05.12. 07:08:08

Kedves Vanvéleményem!

Köszönöm szépen a meglátását, s remélem, hogy az Ön által tapasztalt tendencia így marad. :)

Üdvözlettel,
Nóri

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

2019.05.12. 05:22:37

@Munkás Nóri: Kedves Munkás Nóri, maradjunk annyiban, hogy hülyeségeket irsz (ahogy azt a többiek is megfogalmazták), csak én (eddig) megpróbáltam udvarias lenni.
EGYETLEN gyerek sem lesz beszédhibás, ha 1. nem szokik rá a gumicumira (mert anyuci a szájába nyomja ha kell, ha nem) 2. nincsenek korulotte gügyögő majmok.
Tehát NINCS MIT MEGELŐZNI.
Nagymama vagyok, + foglalkozásból kifolyólag par száz kölyök körülöttem az életem során. Egyik sem beszédhibás.

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

Munkás Nóri 2019.05.09. 18:39:30

Nagyon örülök a sikernek. S valóban az egyik legnagyobb hiba, ha mi is torzítva mondjuk vissza a gyerkőcnek az általa rosszul ejtett szavakat. :)

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

várom a levelet 2019.05.09. 10:29:02

@Munkás Nóri: aha.én az öcsémmel rengeteget répa,retek, mogyoróztunk,mire rendesen ki tudta mondani,mivel 21 évvel voltam idősebb,mint ő.a lányom viszont korán,és szépen beszélt,igaz,soha nem gügyögtünk beki.mint az unokahúgom mondta,ugye,milyen aranyos? egyáltalán nem.

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

Munkás Nóri 2019.05.09. 06:24:45

Kedves Jossarian!

Sajnos nem értem, mire céloz, mi a kérdés. Segítene nekem abban, hogy átfogalmazza?

Köszönettel,
Nóri :)

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

Jossarian 2019.05.08. 22:13:45

Rendkivul szorakoztato volt ez az iras, csak azt nem ertem miert szaporodhatnak tovabbra is szabadon a poszterhez hasonlo egyedek akiknek a szulei minimum rokonok de leginkabb testverek voltak? Persze, hogy dadog es debil a fattyu

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

Munkás Nóri 2019.05.08. 20:24:29

Kedves Vanvéleményem!

A beszédhibákat logopédus javítja ki, semmi estre sem szülő. Tehát a kérdésre válaszolva: nem javítjuk ki. Ezek a gyakorlatok olyanok, melyeket a szülők is gyakorolhatnak logopédusi felügyelet nélkül, mert nem lehet velük rosszul kialakítani egy-egy tévesztett hangot. Ahogy a cikkben is írtam két csapat van, akiknek ezeket a gyakorlatokat ajánlom:
1. van beszédhiba (4-5-6 éves), de még nem jár/-hat logopédiára: ezeknek a gyerekeknek segítünk abban, hogy az artikulációs mozgásuk ügyesebb legyen, hogy amikor a logopédus majd foglalkozik vele, könnyebb ki tudja javítani a beszédhibákat
2. sok olyan beszédhibás kisgyerek van - pl. a példakérdésben említett 3 évesek - amikor még bizonyos hangok rosszul képzését (r,l,sz,z,c,s,zs,cs) egyálatlán nem tekintjük kórosnak, s senki nem fog logopédiai terápiát javasolni annak ellenére, hogy vannak rosszul képzett hangok, mert simán benne van a pakliban, hogy magától kijavul 5 éves korra. És az is, hogy nem. Ha ilyenkor játszunk folyamatosan ilyen gyakorlatokat, akkor azokkal megelőzhetjük, hogy 5 évesen logopédiai terápiában részesüljön a gyermek. Tehát megelőzünk ekkor. Javítani nem szabad! (erről az előző cikkemben írtam részletesen)
És természetesen a megelőznésnek a szerves része az is, amit Ön ír, nagyon sokat tehetünk , ha betartjuk azt, amiről ír.

Valóban van olyan, hogy egy kisgyermek nem érett bizonyos feladatok elvégzésére. A szívószálas feladatok "haladóbb" gyakorlatok, nem kell azzal kezdeni. Bőven elég egy 1 - 1,5 évessel gyertyát fújatni, habot a tenyérből kifújni, stb. Természetes szülői felügyelet mellett. És az is normális, hogy nem egyből fog egy kisgyermek jól szívni-, fújni (nem is várjuk tőle), hanem először figyel, majd megpróbál utánozni. Ilyen folyamat ez. És abban sincs semmi, ha a próbálkozást is 2-2,5-3 éves korban kezdjük. A szülő jól ismeri saját gyermekét, ő dönt erről ilyen pici korban.
Abban az esetben, ha a felszippantandó tárgy nagyobb mint a szívószál átmérője, nem lesz gond, hisz nem tud felröppeni a csövön.
Több 2 éves ajak- és szájpadhasadékos kisgyermekkel tanulunk nagyon korai életszakaszban fújni és szívni. Simán is gyakoroljuk, különböző méretű szívószállal, csővel is. Odafigyeléssel, és a tevékenységben való folyamatos részvétellel nem veszélyesek a feladatok.

Remélem, tudtam segíteni.
Köszönettel,
Nóri :)

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

2019.05.08. 19:35:34

Most akkor MEGELŐZZÜK, vagy KIJAVÍTJUK a beszédhibát?
Mert megelőzni pl. úgy lehet, hogy nem adunk a kölök szájába gumicumit. Soha. Vagy, ha pl. kitiltjuk a gyerek közeléből a gügyögő majmokat. Mert az egyéves nem fog sem szívni sem fújni - csak utánozni. Ez a megelőzés.
Egy beszélni nem tudó 1,5 évessel életveszélyes- szó szerint életveszélyes - felszivatni szívószállal egy darab papírt vagy vattadarabot.

Amikor a hároméveseddel "gyakorolsz", az már nem megelőzés, az már javítgatás.

Bejegyzés: Így előzheted meg a beszédhibát gyermekednél!

Munkás Nóri 2019.03.30. 07:52:25

Kedves kis történet, és nem mellesleg ügyes kislány. :) Nekem is volt egyszer egy tanítványom, akivel nagyon nehezen haladtunk, semmilyen trükkel nem sikerült kialakítani szintén az Ő hangot. Egyszer csak megjelent a logopédiai foglalkozáson és következő mondókát hadarta el, az Ő hangot többségét helyesen mondva:
"Láttam szőrös hörcsögöt.
Éppen szörpöt szörcsögött.
Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörenk a hörcsög görcsök." - s hozzátette, hogy képzeljem el, de csak ebben a mondókában tudja mondani az ő hangot. S valóban úgy is volt, a mondókában igen, de más egyéb szavakban vagy mondatokban már nem ment. Úgyhogy kénytelenek voltunk a szörpöt és hörcsög szóból kiemelni az ő hangot, s onnan apró, logopédiai lépésekkel tudatosítani és beépíteni a beszédbe. Ezért is jó gyerekekkel dolgozni: mindig hoznak valami új cukiságot, vagy új kihivás elé állítanak. :)

Bejegyzés: Mikor kell logopédushoz fordulni?

élhetetlen 2019.03.29. 16:13:31

Csak egy poén. Az unokahúgom, nem emlékszem pontosan, 4 éves lehetett, nem ment az ö betű, de azt már összefüggően kifejtette, hogy hagyjuk békén, ráér ő még azt megtanulni. Adriai nyaralás, egy Török vezetéknevű családdal. Nyaralunk, szóba került, hogy milyen italt vegyünk. Mondtam a húgomnak, hogy a Török sörös. Ennyi kellett a kicsinek, röhögött, és tíz percig ismételte, hogy a Török sörös. Meglett az ö betű, és meg is maradt.

Bejegyzés: Mikor kell logopédushoz fordulni?

Munkás Nóri 2019.03.14. 23:25:25

Kedves Clamesa!

Köszönöm szépen a kérdést, valóban egy nagyon fontos témakört érintett, mert a lehetséges következményekről sokkal kevesebbet kommunikálunk, mint magáról az okokról. Szeretnék erre a kérdésre érdemben reagálni, így a következő blogcikkemben ezt részletesen kifejtem, addig pedig röviden tekintsük át a lehetséges kimeneteleket. Ha a gyermek beszéd- és nyelvfejlődése nem indul meg időben, három lehetséges kimenetel lehet:
1.Tökéletesen behozza a lemaradását, semmilyen hatással nem lesz a tanulmányaira és életére.
2.Nem tudja behozni a lemaradását, a nyelv- és beszédfejlődése időben és szerkezetileg is eltér. Nem olyan ütemben fejlődnek a beszéd-, és az olvasáshoz, íráshoz szükséges nyelvi képességek, mint a kortársaik esetében. Ezért iskolábalépéskor nincs meg a megfelelő olvasás- és íráskészültség, zavarok lépnek fel, ebből születik a diszlexia és/vagy diszgráfia diagnózis. Folyamatos logopédiai segítségre lesz szükségük, diszlexia reedukációval segítik őket. Egy súlyos olvasási zavar az életminőségre is kihat.
3. Előfordulhat olyan is, hogy egy nyelvi késéssel rendelkező gyermek a fenn említett két eset között van. Ilyenkor kevésbé súlyos tüneteket produkál, viszont megfelelő fejlesztés nélkül -mire 6 évesen iskolapadba kerül - 0,5 - 1 évvel is alacsonyabb nyelvi fejlettséggel rendelkezik (bizonyos területeken), mint a társai. (Hisz 0,5 - 1- évvel később indult el a beszéd- és nyelvfejlődés). Ilyenkor sokszor használják az intelligenciájukat és az energiájuk nagy részét arra, hogy behozzák a lemaradást, hogy "üzemeltessék" azokat a részképességeket, melyek szükségesek az olvasáshoz, íráshoz, de eközben már sokszor nem marad energia a valódi betű- és olvasástanulára. Többségében ők azok a gyerekek, akik "csak" tanulási nehézséggel küzdenek, fejlesztő és logopédiai foglalkozásokkal segítik őket.

A három csoportban az az azonos, hogy mindháromnak ugyanaz a tünete: a cikkben említett nyelvi késés. Amikor ezeket a tüneteket észleljük kisgyermekkorban ( 2, 2-5 évesen ), nehéz megondani, hogy a gyermek melyik csoportba fog a későbbiekben tartozni. Ezért érdemes logopédushoz vinni a gyermeket, aki szintén nem tudja megjósolni, hogy mi lesz 5 év múlva, de azt igen, hogy mennyire kell az adott pillanatban foglalkozni a nyelv- és beszédfejlődéssel, mire utalnak a tünetek. Pont emiatt van a hangsúly a prevención, a korai fejlesztésen. A sok lehetséges kimenetel miatt fogalmazunk többségében feltételes módban. Kisgyermekkorban ugyanaz a tünet, nem biztos, hogy mindenkinél ugyanazzal a következménnyel jár.

Remélem, hogy választ adtam a kérdésre. A következő írásomban ezeket fogom részletesen kifejteni.
Üdvözlettel, Nóri :)

Bejegyzés: A beszédindulás optimális ideje
süti beállítások módosítása