Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Biztosan jól ért a gyerek?

Mindent a beszédértési zavarról

2019. szeptember 03. - Munkás Nóri

Az előző írásokban a beszédészlelés témakörét jártuk végig óvodáskorú és iskolába készülő gyerekek körében. Szorosan a témakörhöz tartozik a beszédmegértés témaköre is. Azt hiszem, az nem szorul magyarázatra, hogy mennyire fontos dolog, hogy a gyerek értse, amit mondanak neki.

dreamstime_s_105429246.jpg

A beszédmegértés folyamatai

A megértésben is különböző folyamatok léteznek:

  • Szóértés: érti-e a gyermek az egyes szavak jelentését.
  • Mondatértés: a szavakból szószerkezeteket alkotunk, melyeket értelmezünk. A magyar nyelv toldalékrendszere nagyon gazdag, és valójában ezeknek a toldalékoknak (képző, jel, rag) a pontos megértésén, ismeretén múlik egy-egy mondat pontos értelmezése. 
  • Szövegértés: nemcsak azt jelenti, hogy felismeri a gyermek a szöveget, hanem, hogy megértette a részleteket és az összefüggéseket is.

A beszédértési zavar típusai

Ahogy láttuk, a beszédértés is több részfolyamatból áll, így maga a beszédértési zavar is többféle lehet:

  • ép mondatértés mellett lehet nem megfelelő szövegértés;
  • ép szövegértés mellett előfordulhat nem megfelelő mondatértés;
  • mondatértés és a szövegértés sem megfelelő.

Fontos hangsúlyozni, hogy az, hogy a gyerek tökéletesen képes megismételni egy-egy szót, szavakat és/vagy mondatokat, az még nem azt jelenti, hogy érti is a jelentésüket!

Meglepő diagnózisok

Figyelem! A praxisom során gyakran előfordult, hogy a vizsgálati helyzetből kiderül, hogy beszédmegértési elmaradással küzd a gyermek, s a szülő értetlenül áll a diagnózis előtt, hiszen a gyermek otthon mindent megért. Gyakran megesik, hogy az otthoni környezetben nem jönnek elő ezek a finomabb beszédértési nehézségek, mivel az otthoni szituációból egyértelműen azonosíthatóak számára az elhangzottak.

Ha a legkisebb gyanú is felmerül, hogy a gyermek nem pontosan érti a beszédet, akkor érdemes logopédushoz fordulni. Egy viszonylag rövid vizsgálattal megállapítható, hogy van-e beszédészlelési és beszédmegértési elmaradása, s ha van, pontosan milyen, s hogyan lehet ezen a problémán segíteni.

Miért fontos ez?

  1. Egyrészt a gyermek pszichés fejlődésében van óriási szerepe.
    Egy gyermek akkor érzi biztonságban magát a világban, ha pontosan tudja, érti, hogy mi történik vele, körülötte. Ennek elengedhetetlen része, hogy értse, amit mondanak neki. Kisgyermekeknél gyakori, hogy magatartási gondokkal jár együtt a beszédmegértési zavar. Így „válaszol” a számára érthetetlen, nem biztonságos külvilágnak, eseményeknek.
  2. A másik fontos terület pedig természetesen az iskolai teljesítmények témaköréhez csatlakozik.
    Kutatások igazolják, hogy a tanulási nehézséggel küzdők nagyon nagy százalékánál kimutatható beszédmegértési probléma (főleg szövegértés területén). A gyermek tanulást stratégiái, intelligenciája egy ideig tudja ezeket a hiányosságokat kompenzálni, egy idő után viszont nyomot hagy az iskolai teljesítményen.

 

Felhasznált szakirodalom:
Gósy Mária: A hallástól a tanulásig

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr4315036236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.