Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Adventi időszakra: karácsonyi készülődés és logopédia

2019. december 17. - Munkás Nóri

A gyermekkel közösen eltöltött idő a legértékesebb és a leghasznosabb a gyermek számára. Pont úgy, ahogy a mondókáknak számtalan előnye és fejlesztő hatása van, a közösen eltöltött kommunikációs helyzeteknek is felbecsülhetetlen az értéke. Az adventi időszak a készülődés és az elmélyülés időszaka, ilyenkor talán egy picit több esély van arra, hogy lelassulj. Több idő jut arra, hogy együtt készüljön a család az ünnepre.

ke_pernyo_foto_2019-12-14_20_13_14.png

Beszélgess spontán, bármiről!

Ha van rá lehetőség, teremts nyugodt kommunikációs helyzeteket, amikor is beszélgethettek a legkülönfélébb témákról, vagy az évszaknak megfelelően épp az adventi időszakról, karácsonyról, télről, karácsonyi vágyakról, álmokról stb.

Kösd össze kézműveskedéssel!

Érdemes ezeket a kommunikációs szituációkat valamilyen közös tevékenységgel összekötni. Hoztam néhány ötletet, melyet közösen elkészíthettek a gyerkőccel, miközben beszélgettek:

karácsonyi díszek készítése:

  • Rajzold meg, vágjátok ki, színezzétek ki, majd akasszátok a fára! Hogy mit? Papírangylakát fehér papírból, csengőt sárgából, csizmát feketéből, szaloncukrot pirosból.
  • Készítsetek sóliszt-gyurma figurákat, majd fessétek ki őket!
  • Kössetek cérnát kiszárított narancs- és citromkarikákra, tobozokra és akasszátok őket a fára! 
  • Nagyobb gyerkőccel filcből készíthettek fenyődíszt!

saját képeslapok készítése:

  • Színes kartonra ragaszthattok fenyőtüskét, faleveleket, szalvétadarabokat, csomagolópapírt, majd a szöveget írhattok a hátoldalára.
  • Hobbyboltban vásárolhattok karácsonyi nyomdákat, s arany/ezüst kartonlapra nyomdázva csodás üdvözlőlap készül. Fehér lapra nyomdázva pedig kiszínezhetitek a formákat! 
  • Kartonra gyertya segítségével csöpögtessetek karácsonyi motívumokat!

saját mécses készítése:

  • Egy üres üveget kívülről ragasszatok tele karácsonyi képpel, motivumokkal (szalvéta, csomagolópapír),majd tegyetek bele egy mécsest. 

Miért jó?

Elárulom, mire is jók ezek a közös tevékenységgel párosított kommunikációs helyzetek:

  • szülő-gyerek kapcsolatot erősítik,
  • a beszédértést fejlesztik,
  • a szókincset, kifejezőkészséget erősítik,
  • esetleges gátlásokat, szorongásokat csökkenthetik.

Mire figyelj?

Mire figyelj ezekben a helyzetekben:

  • Olyan témát válassz, amely érdekli a gyermeket. Ha azt látod, hogy a felhozott témáról nem igazán szeretne beszélni, akkor ne erőltesd, hanem egyszerűen válts témát.
  • Felnőttként lassan, tagoltan beszélj!
  • Lehetőleg ne kérdezgesd a gyereket, a kérdezz-felelek egy szükséges rossz. Inkább azt a stratégiát válaszd, hogy Te magad kezdj el a saját élményeidről beszélni, s várjd meg, míg a gyerek bekapcsolódik.
  • Ha a beszélgetés közben tevékenységet is végzel, akkor figyelj arra, hogy ez nehezebb feladat: megosztott figyelemre van szükség, sikertelenség előfordulhat.
  • Ha a gyermek nem akar a tevékenység közben beszélgetni, akkor ne erőltesd. Te beszélj tovább lassan, tagoltan, de ne okozz frusztrációt a gyereknek.

Felhasznált szakirodalom: Gósy Mária: A beszédészlelés és beszédmegértés fejlesztése)

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr6615352520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.