Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Könnyen eszébe jutnak a gyerekednek a szavak?

2019. szeptember 17. - Munkás Nóri

A közelmúltban egy anyuka azzal a problémával keresett meg, hogy az 5 éves kisfiánál jellemző, hogy nem jutnak eszébe a szavak. Persze ismeri őket, kérésre meg is mutatja, de mikor képeket nézegetnek vagy beszélgetnek, gyakran elhangzik: öööööö…..öööööö….. vagy viszonylag hosszú ideig tartó, erős gondolkodás árán jutnak eszébe a szavak, vagy egyszerűen más névvel illeti az adott szót.

dreamstime_s_148884846.jpg

Vajon ez probléma? Logopédiai probléma?

Bizony az.

Ahhoz, hogy beszéljünk, vagy hogy megértsük a beszédet, nagyon fontos, hogy az ún. mentális lexikonunkat megfelelően tudjuk aktiválni. A mentális lexikon jelentését úgy a legegyszerűbb megérteni, ha egyfajta „agyi szótárként” képzeljük el, ahol tároljuk aktív szókincsünket, a passzív szókincsünket és az éppen aktivált (vagyis használt, kimondott) szavakat is.

Szóelőhívás?

Ahhoz, hogy megfelelő minőségben tudjunk beszélgetni/megérteni az elhangzott beszédet nemcsak az a fontos, hogy hány elem található a mentális lexikonban (mekkora a szókincsünk), hanem az is, hogy miként tud a beszélő és a hallgató is hozzáférni ezekhez: milyen gyorsan és pontosan tudja előhívni (kimondani) a szavakat. Ha a szóelőhívás, hozzáférés a szóhoz nem elég gyors, akkor:

  • az elhangzott beszédet nehezen/nehezebben fogja megérteni a gyermek,
  • beszélésékor nehezebben fejezi ki magát (amikor nem jutnak eszébe a szavak).

Hogy jön ez a logopédiához?

Amint már említettem, a gyors és pontos szóelőhívás nagyon fontos a spontán beszéd, ill. a beszédértés, valamint az olvasottszöveg-feldolgozás szempontjából is. Ahhoz, hogy értsük, amit olvasunk, szükség van a szavak gyors sorozatának felismerésére és a jelentésének aktivázálására. Így könnyen alakulhat ki olvasási, tanulási nehézség.

Tünetek? Ne habozz!

Ha a fenti tüneteket tapasztalod a gyerekeden, ne habozz szakembert felkeresni.

Hogyan segíthetsz? A szókincset is, és szavakhoz való hozzáférési folyamat megfelelő működését is beszélési és beszédhallgatási „gyakorlatokkal” támogathatjuk. Ez pedig nem más, mint az élőszóval történő sok-sok beszélgetés. Különösen fontos ezt a „beszélgetést” már csecsemőkorban elkezdeni, kiemelten nagy figyelmet fordítani rá az anyanyelv-elsajátítás kezdeti éveiben, s természetesen a későbbiekben is fontos folytatni.

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr5215094110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.