Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Mikor kell logopédushoz fordulni?

Ha már beszél a gyerek...

2019. március 27. - Munkás Nóri

Egy korábbi cikkben azt néztük meg, hogy mikor van a beszédindulás optimális ideje. Az egész áttekintést itt olvashatod. Összefoglalva arra jutottunk, hogy 24 hónaposan hozzávetőlegesen 50 szavas szókinccsel kell rendelkeznie, folyamatos és látványos szókincsbővüléssel. Három évesen pedig már képesnek kell lennie dialógust folytatni, egyszerű bővített mondatokkal kommunikálni.

Most pedig azt tekintjük át, hogy mi van akkor, ha a gyermeked beszéde beindult, a környezetében lévőkkel aktívan és beszéddel kommunikál, de nem minden hangot képez helyesen, vagy esetleg nehezen érthető a beszéde. Mikor kell logopédushoz fordulni?

Természetesen itt is az egyéni diagnosztika fogja eldönteni, hogy egy adott gyermeknél szükséges-e a szakszerű beavatkozás, de azért nézzünk néhány támpontot ahhoz, hogy mikor érdemes vizsgálatra bejelentkezni.

Élettani beszédhibák

Hároméveskorban még nagyon gyakoriak a beszédhibák. A magánhangzók közül már az összeset képesek kiejteni. Ez alól kivételt képezhetnek az ö, ő, ü, ű magánhangzók. Tehát ilyen idős korra a magánhangzórendszer már kialakult, ez alól az előbb említett hangzók lehetnek kivételek. A mássalhangzók tekintetében a leggyakrabban tévesen képzett hangok: sz, z, c, s, zs, cs, l és az r. Természetesen előfordulhat még más hangzók hibás ejtése is: k, g, ty, gy, ny. Ezek azok a hangok, melyek általában gondot okozhatnak egy háromévesnek. Persze az egyéni sajátosságok nyomán itt is jelentős különbségek jelentkezhetnek. Ezeket a hanghibákat logopédiai szempontból még nem tekintjük kezelendőnek, hiszen ezek még életkori sajátosságnak tekinthetők, melyek a beszédszervek ügyesedésével, a beszédészlelés fejlődésével, s a megfelelő beszédminta hatására spontán is javulhatnak, nagyon sok esetben javulnak is.

Akkor mégis mikor kell logopédushoz fordulni?

Artikulációs problémával akkor kell 3 évesen logopédust felkeresni, ha:

  • Ajak- és szájpadhasadék áll a háttérben,
  • csak magánhangzókkal kommunikál,
  • halandzsázik, nincsenek konzekvens szavai.

Négyéves korban már egyre inkább érettebbek lesznek a gyerekek arra, hogy bevonjuk őket az artikulációs terápiába, de az életkori sajátosságok a hangképzés területén még mindig jelen vannak. Abban az esetben, ha a gyermeknél akár 10-16 hang is hibás, s a logopédus úgy ítéli meg, akkor már elkezdhető a hangzók kialakítása.

Ötéves korra kell a hangzórendszernek kialakulnia, ezért esik az óvodákban is 5 éves korra az artikulációs szűrése. Ha 5 évesen még vannak olyan hangzók, melyeket nem ejt tisztán a gyermek, mindenképp érdemes logopédust felkeresni, hogy az iskolakezdésre szépen, tisztán, hangzóhibák nélkül beszéljen.

Összegzés

Ne feledd, nagyok lehetnek az egyéni különbségek, mindenkinél különböző okok húzódhatnak meg a beszédhiba hátterében, ezért ha bizonytalan vagy, akkor bátran keress fel egy logopédust. Egy vizsgálat bármely életkorban megnyugtatható lehet, így biztosan fogod tudni, hogy szükséges-e a logopédusi beavatkozás vagy nem. 

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr5614717957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

élhetetlen 2019.03.29. 16:13:31

Csak egy poén. Az unokahúgom, nem emlékszem pontosan, 4 éves lehetett, nem ment az ö betű, de azt már összefüggően kifejtette, hogy hagyjuk békén, ráér ő még azt megtanulni. Adriai nyaralás, egy Török vezetéknevű családdal. Nyaralunk, szóba került, hogy milyen italt vegyünk. Mondtam a húgomnak, hogy a Török sörös. Ennyi kellett a kicsinek, röhögött, és tíz percig ismételte, hogy a Török sörös. Meglett az ö betű, és meg is maradt.

Munkás Nóri 2019.03.30. 07:52:25

Kedves kis történet, és nem mellesleg ügyes kislány. :) Nekem is volt egyszer egy tanítványom, akivel nagyon nehezen haladtunk, semmilyen trükkel nem sikerült kialakítani szintén az Ő hangot. Egyszer csak megjelent a logopédiai foglalkozáson és következő mondókát hadarta el, az Ő hangot többségét helyesen mondva:
"Láttam szőrös hörcsögöt.
Éppen szörpöt szörcsögött.
Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörenk a hörcsög görcsök." - s hozzátette, hogy képzeljem el, de csak ebben a mondókában tudja mondani az ő hangot. S valóban úgy is volt, a mondókában igen, de más egyéb szavakban vagy mondatokban már nem ment. Úgyhogy kénytelenek voltunk a szörpöt és hörcsög szóból kiemelni az ő hangot, s onnan apró, logopédiai lépésekkel tudatosítani és beépíteni a beszédbe. Ezért is jó gyerekekkel dolgozni: mindig hoznak valami új cukiságot, vagy új kihivás elé állítanak. :)